Your address will show here +12 34 56 78
Antoinetta – královna Francie
Divadlo Hybernia uvedlo světovou premiéru původního českého muzikálu 9. a 10. dubna 2014.
Hudba: Jiří Škorpík
Libreto: Jiří Hubač
Verše: Pavel Vrba
Režie: Radek Balaš
Choreografie: Carli Jefferson
Dramaturgie: Patric Fridrichovský
Scéna: Ondřej Zicha
Kostýmy: Josef Jelínek
Produkce: Musical production – Ema Krahulíková

V romantickém muzikálovém dramatu se odehrává příběh královny Francie v době, kdy Ludvíkova monarchie spěje k zániku, lid žije v bídě a zemi hrozí hlad. Za viníka je označená lehkomyslná a rozmařilá královna Marie Antoinetta, propuká revoluce a padne Bastila. Píší se roky 1788 – 1793.


 

Hrají: Monika Absolonová, Iva Marešová – Michal Novotný, Roman Vojtek – Peter Strenáčik, Dušan Vitázek – Vladimír Marek, Pavel Soukup – Bohuš Matuš, David Uličník – Barbara Chybová, Vanda Károlyi – Dušan Kollár, Oldřich Kříž a další…

  • Text Hover
  • Text Hover

Recenze

Marie Antoinetta: lovestory i revoluce v kostce

Už před časem rozšířila pražskou muzikálovou nabídku Antoinetta, královna Francie. Vklouzla do repertoáru Divadla Hybernia dost nenápadně, což je nejspíš chyba managementu, protože je to dílo ne mimořádné, ale rozhodně převyšující univerzální šeď současné muzikálové nabídky.



Zárukou kvality jsou už jména libretisty Jiřího Hubače a textaře Pavly Vrby, kteří své texty psali původně pro skladatele Karla Svobodu. K realizaci jejich muzikálu nikdy nedošlo, dědictví obou již zemřelých autorů se ale chopil zpěvák a skladatel Jiří Škorpík a spolu s dramaturgem Patrickem Fridrichovským a režisérem Radkem Balašem připravili muzikál pro nejširší publikum.



Není to míněno hanlivě, Škorpíkova hudba se drží středního popového proudu, ale její autor umí napsat chytlavý hit, dynamické taneční číslo i emotivní romantické scény. Je to „svobodovská“ a „draculovská“ hudba v tom nejlepším slova smyslu.



Pod gilotinu kráčející Marie Antoinetta je vděčná postava, nicméně libreto i inscenace vkusně i obratně vyhoví touze diváků zaplakat si nad osudem nešťastné (a jen jaksi okrajem i poživačně rozhazovačné) královny, včetně nutné lovestory s pohledným švédským vojákem Axelem von Fersen.



Zároveň nechá diváky nahlédnout do útrob revoluce se všemi jejími zjednodušujícími mechanismy. Tím – a slovníkem, v němž se objeví i repliky typu „Republiku si rozvracet nedáme!“ – výpravný historický muzikál zároveň připomene historii ne až tak dávnou.



Skvělé obsazení


Balašova inscenace má jako velké plus dobře vybrané obsazení, jemuž pěvecky i herecky dominuje Monika Absolonová, která působivě postihuje proměnu lehkomyslné aristokratky v hrdou, byť davem smýkanou a poplivanou ženu jdoucí pod gilotinu.



Po jejím boku stojí dva typově dobře odlišení muži. Zjevem i lyrickým tenorem romantický Peter Strenáčik jako Axel von Fersen a robustní navenek, leč vnitřně naivní i citlivý Ludvík XVI. Michala Novotného. Pěvecky je hlavní hvězdou suverénní tenor Davida Uličníka v roli veřejného žalobce Antoina Quentina Fouquiera-Tinvillea, na velké scéně se neztratí ani představitelé královských dětí – na zhlédnuté repríze Natálie Grossová a Jan Říha. A za ocenění rozhodně stojí temperamentní pěvecký, herecký i pohybový výkon company.



Marie Antoinetta je – i díky výpravným kostýmům Josefa Jelínka a působivým scénickým projekcím Petra Hlouška – podívaná, která nezklame. Je dobře, že nezůstala zavřená „v šuplíku“ jako nenaplněný odkaz obou tvůrců ani že nesklouzla k pouhé historické show.


Celkové hodnocení 70 %.


Radmila Hrdinová, Právo
9. června 2014

Ukázka č. 1

Zůstaň noci dlouhá (královna)

Noc je má bílá půlka dne
Noc je můj čas kdy doopravdy žiji
Mne východ slunce neopíjí
Já těším se až zapadne
V slunci je srdce bezradné
V slunci je jed jak v zubu zmijím
Noc je má bílá půlka dne
Když slunce zemi ovládne
já v polospánku všechno kolem míjím
Život je krátký – říkám s nostalgií
O to víc každou bílou nocí žiji
Noc budí i co povadne
Noc je má bílá půlka dne
Sb:
/: Den je černá šmouha
Zůstaň noci dlouhá
Den je černá díra
Kéž noc neumírá :/

Ukázka č. 2

Nic jako člověk – nic jak král (král)

Lovil jsem jen tak pro potěchu
Bál jsem se všeho nejvíc spěchu
Váhavý slabý v rozhodnutích
Hračička jedlík směšný kutil
Co já jsem vůbec komu dal
Nic jako člověk nic jak král
Milovník vína manžel k pousmání
Lidumil hloupý – hloupý až bůh brání
Milenec trapný jako z komedie
Bezhlavý snílek co neví kde žije
Co já jsem vůbec komu dal
Nic jako člověk nic jak král
Mizerný otec – ještě horší vládce
Nebude škoda že jsem žil jen krátce
Zbytečný člověk – vysmívaný dobrák
To je tak všechno k čemu jsem se dobral
Co já jsem vůbec komu dal
Nic jako člověk nic jak král

Ukázka č. 3

Etiketa (Královna + Karel Ludvík)

Etiketa je jistota jistot
To měj na paměti chlapče můj
Náhoda v ní nemá vůbec místo
To si jednou provždy pamatuj
V etiketě vše je psáno – dáno
Šaty boty hloubka úklony
Jak se chovat večer a jak ráno
Etiketa řídí zákony
Etiketa je vládnoucí paní
Řídí stolování svatbu – křest
Etiketa určí chvíli k pousmání
Lehké pokynutí rytmus gest
Etiketa slouží majestátu
Ona byla při tvém početí
Etiketa řídí i rituál katův
Etiketa je tu staletí
Etiketa – pupek světa
S etiketou lépe jde to
Etiketa – právo veta
Etiketa – mnoholetá
Etikety není nikdy dost
Je to zákon – řád a svatá povinnost

Pokračováním používáním stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na této webové stránce jsou nastaveny na "povolit cookies", aby vám umožnily co nejlepší procházení. Používáním stránky bez změny nastavení souborů cookie nebo klepnutí na tlačítko "Rozumím" k tomu dáváte souhlas.

zavřít